Rower typu dirt posiada lekkie, choć sztywne i wytrzymałe ramy. Rower cechuje się stosunkowo niewielkim rozmiarem. Same koła obecne w typowych dirtówkach posiadają średnicę około 26 cali. Dzięki nim rower jest zwrotny, a zawodnik z łatwością pokonuje wszelkie przeszkody. Widoczną cechą wyróżniającą każdą dirtówkę są grube opony (około 2-3 cala szerokości) z łagodnym bieżnikiem. Te parametry gwarantują optymalne warunki do ekstremalnej jazdy i wyskoków. W rowerze dirtowym w większości nie ma przerzutek. Stanowi on przykład sprzętu bardzo zaawansowanego technologicznie, który spełnia oczekiwania zawodowców. Dzięki temu są oni w stanie w pełni kontrolować swoje tricki i ewolucje.
Niskie ustawienie siodełka w tego typu modelach nie jest stworzone do wygodnej jazdy i pedałowania, lecz przydaje się np. do podparcia w trakcie przerw lub realizacji rozmaitych tricków. Rowery kategorii dirt/street umożliwiają użytkownikom nieco wyższe loty niż klasyczne BMX-y. W odróżnieniu od nich mają prostą kierownicę i przedni amortyzator. Zawodowcy często stosują specjalistyczny pierścień umiejscowiony na rurze sterowej. Tam znajduje się płyn hamulcowy, co umożliwia eliminację przewodu hydraulicznego — to z kolei pozwala wykonywać swobodne obroty kierownicą.